نگاه منتقد ؛

مالک یا شاه‌غلام /نگاهی به سریال زخم کاری

مالک یا شاه‌غلام /نگاهی به سریال زخم کاری
سریال زخم کاری از منظری دیگر هر چند با نگاهی به کتاب حسینی‌زاد ساخته شده اما تفاوتهای جدی با کتاب دارد. یکی از ویژگی‌های مهم کتاب نقش طبیعت و بعضا رویاهایی است که مالک به تنهایی و در طبیعت می‌بیند اما در سریال به آنها پرداخته نشده است

علی زادمهر روزنامه نگار و منتقد سینما
سریال «زخم کاری» تازه‌ترین اثر محمدحسین مهدویان توانسته مخاطبان خوبی را به سمت خود جذب کند. بازی بازیگران و قصه سریال جذاب است و کارگردانی نیز قابل قبول. اما نکته مهم درباره این سریال نشان دادن نوعی از زندگی است که در جامعه امروز ما جریان دارد و بسیاری از ما از باطن آن زندگی‌ها خبر نداریم. تمامی شخصیت‌های حاضر در سریال، زندگی مرفه، شیک و تجملاتی دارد اما باطن زندگی آنها متلاشی است. این همان واقعیتی است که امروز در جامعه شاهد آن هستیم. اینکه بسیاری از ما در مقام مقایسه، ظاهر زندگی دیگران را با باطن خود قیاس می‌کنیم و همین نقب زدن سریال به درون چنین زندگی‌هایی یکی از ویژگی‌های جذاب و دلایل مورد پسند قرار گرفتن سریال شده است. مالک در این سریال صاحب هیچ چیز نیست.

او زخمی از کودکی خورده که در بزرگسالی با هیچ مرهمی درمان نمی‌شود از همان زخم‌هایی که به قول صادق هدایت مانند خوره روح را در انزوا می‌خورد. او همزمان هم شاه است و هم غلام قدرت دارد اا اجازه استفاده از قدرت را ندارد زخم کاری به نوعی زندگی در جامعه تحقیر را نشان می‌دهد. اینکه در یک وضعیت و جامعه استبدادزده که بر اساس ارباب و رعیتی پایه‌گذاری شده باشد، اگر دائم با رعیت با تحقیر رفتار شود روزی اگر این رعیت سر به شورش بگذارد حتی به خودش نیز رحم نخواهد کرد. زخم کاری یک هشدار جدی برای همه ما در هر مقامی است که بدانیم هر قدرتی که داریم باید مسئولیت استفاده از آن قدرت را بپذیریم و تصور نکنیم که قدرت ما بی‌انتها و تمام نشدنی است و هیچ کسی را یارای مبارزه با ما نیست.

سریال زخم کاری از منظری دیگر هر چند با نگاهی به کتاب حسینی‌زاد ساخته شده اما تفاوتهای جدی با کتاب دارد. یکی از ویژگی‌های مهم کتاب نقش طبیعت و بعضا رویاهایی است که مالک به تنهایی و در طبیعت می‌بیند اما در سریال به آنها پرداخته نشده است. در کتاب به مافیای فساد به خوبی پرداخته شده اما آنچه در فیلم پررنگتر شده روابط عشقی است و به صورت کلی شخصیت‌ها در سریال هیچگونه شباهت کاملی با شخصیت‌های رمان ندارد و کارگردان و نویسنده با گسترده کردن قصه خط اصلی کتاب را که توجه به یک فساد اقتصادی است به نوعی کنار گذاشتند. یکی از نقاط مثبت سریال این است که ضرب‌آهنگ خوبی دارد و پر از اتفاق است و از پرگویی و دیالوگ‌های زیاد فاصله گرفته است. البته در این ریتم خوب و ضرب‌آهنگ جذاب نباید از نقش خوب تدوینگر گذشت که با کات‌های صحیح (البته اگر ممیزی اجازه داده باشد) توانسته درونمایه و ریتم سریال را حفظ کند. بازی جواد عزتی در این سریال بسیار مورد توجه قرار گرفته و بازی‌اش دیده شده است. این امر به ظاهر نکته مثبتی است اما در واقع نه تنها باعث می‌شود بازی سایر بازیگران به خوبی دیده نشود بلکه کلیت قصه و سریال زیر چتر بازی او کمرنگ می‌شود.

توییترنویسنده

 


لینک کوتاه https://www.honaremana.ir/news/100443
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.