قاتلان خاموش مردان/ کدام بیماری ها بیشتر سلامت مردان را تهدید می کنند؟

قاتلان خاموش مردان/ کدام بیماری ها بیشتر سلامت مردان را تهدید می کنند؟
مردان به دلیل در اولویت قرار دادن امور معاش و مسئولیت زندگی، وقتی برای درمان مراجعه می کنند که بیماری آنها پیشرفت زیادی کرده است این در حالی است که اغلب بیماری های شایع مردان در مراحل اولیه، روند تشخیص و درمان بسیار ساده ای دارند.

به گزارش پایگاه خبری هنر مانادکتر" حمید جلیلوند" به مناسبت هفته ملی سلامت مردان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: عوامل محیطی، شغلی، سبک زندگی نادرست و استعمال دخانیات از مهم ترین علل زمینه ساز بیماری های شایع در مردان و تهدیدکننده سلامت مردان محسوب می‌شوند.

وی تصریح کرد: برخی بیماری های شایع مردان در مراحل اولیه تقریبا بدون علامت هستند و مردان به دلیل در اولویت قرار دادن امور معاش و مسئولیت زندگی، کم تر به سلامت خود اهمیت می‌دهند و متأسفانه وقتی برای درمان مراجعه می‌کنند که بیماری آنها پیشرفت زیادی کرده است این در حالی است که اغلب بیماری های شایع مردان در مراحل اولیه روند تشخیص و درمان بسیار ساده‌ای دارند.

فشار خون بالا
رئیس بخش بیماری های داخلی بیمارستان امام سجاد(ع)انتظامی با بیان این که فشار خون به عنوان یکی از بیماری های مزمن است که به همراه چاقی و کلسترول بالا منجر به بیماری های قلبی می‌شود اضافه کرد: این بیماری اولین عامل تهدید کننده سلامتی در مردان محسوب می‌شود.

دکتر جلیلوند برای پیشگیری از پرفشاری خون توصیه کرد: مردان میزان مصرف نمک در روز را به 5 گرم کاهش دهند. به طور منظم از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنند. از مصرف چربی های اشباع شده و چربی های ترانس خودداری کنند و روزانه فعالیت فیزیکی داشته باشند.

کلسترول بالا
وی از کلسترول بالا به عنوان عامل دیگر تهدید کننده سلامت مردان نام برد و افزود: این بیماری عمدتاً ناشی از خوردن غذای چرب، ورزش نکردن کافی، اضافه وزن، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل است؛ بنابراین توصیه می‌شود مردان با تغذیه سالم و ورزش خود را از ابتلا به این بیماری حفظ کنند.

دیابت نوع دو
این پزشک متخصص بیماری های داخلی، دیابت را عامل اصلی بیماری های قلبی و سکته مغزی و عامل مهم دیگر مرگ و میر در مردان عنوان و در این باره اظهار کرد: افرادی که سن بالای چهل سال، اضافه وزن و یا چاقی دارند و یا در میان نزدیکان خود سابقه دیابت دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

وی احساس تشنگی دائم، احساس خستگی زیاد، کاهش شدید وزن، طولانی شدن زمان بهبود زخم‌ها در بدن و تاری دید را از علائم شایع ابتلا به دیابت نوع دو برشمرد و برای پیشگیری از این بیماری توصیه کرد: افراد رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی داشته باشند و تناسب اندام خود را حفظ کنند.

"بزرگی و سرطان پروستات"
این پزشک متخصص بیماری های داخلی بیماری "بزرگی و سرطان پروستات" را به عنوان دومین سرطان شایع مردان در جهان عنوان و اضافه کرد: خطر ابتلا به این بیماری با بالا رفتن سن، افزایش می‌یابد و این بیماری مهم ترین علت مرگ حاصل از سرطان در مردان 75 سال به بالاست. خوشبختانه سرعت رشد این سرطان کم است و معمولا به نقاط دیگر بدن منتشر نمی‌شود و از درمان های موجود برای آن می‌توان به جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی یا ترکیبی از این موارد اشاره کرد.

وی سن بالای 50 سال، عوامل ژنتیکی و سابقه سرطان پروستات در پدرو برادر را از مهم ترین عوامل خطر سرطان پروستات برشمرد و تصریح کرد: لازم است آقایان غربالگری پروستات را از 50 سالگی آغاز کنند و در صورت وجود عوامل خطر نیز بهتر است این آزمایش از 40 تا 45 سالگی انجام شود.

دکتر جلیلوند خاطرنشان کرد: سلامت پروستات را می‌توان با معاینه دیجیتالی مقعد و آزمایش خون بررسی کرد همچنین مراجعه منظم به پزشک و انجام آزمایش های دوره‌ای احتمال تشخیص زودرس این بیماری را به میزان قابل توجهی بالا می‌برد و پیروی از شیوه زندگی سالم نیز در حفظ سلامت پروستات نقشی اساسی دارد.

بیماری های کلیوی
پزشک متخص بیماری های داخلی بیمارستان فوق تخصصی ولی عصر(عج)انتظامی با بیان این که بیماری های کلیوی از دیگر بیماریهایی است که در مردان بیشتر از زنان مشاهده می‌شود در این باره اظهار کرد: دیابت و فشارخون بالا از مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده بیماری های کلیوی هستند. این بیماری‌ها اغلب به تدریج رخ می‌دهند و ممکن است تا رسیدن به نارسایی کامل کلیه، بدون علامت باقی بمانند. با از کار افتادن کلیه ها، آب و مواد زاید در بدن تجمع می‌یابند. این وضعیت در صورت درمان نشدن با دیالیز یا جراحی پیوند کلیه، منجر به تشنج یا کما و حتی مرگ می‌شود.

دکتر جلیلوند، تغییر در ادرار، ورم پاها، قوزک، صورت یا دست ها، خستگی، حساسیت های پوستی یا خارش شدید، طعم فلزی در دهان یا بوی بد دهان، حالت تهوع و استفراغ، تنگی نفس، احساس سرمای مداوم حتی در محیط های گرم، سرگیجه، عدم تمرکز و درد در پاها، کمر یا پهلوها را از علائم عازضه های کلیوی برشمرد و تصریح کرد: از آنجایی که سرعت پیشرفت بیماری های کلیوی معمولا کند است، تشخیص آنها دیر انجام می‌گیرد، اما اگر زود تشخیص داده شوند، می‌توان با راهکارهای مختلف طول عمر کلیه‌ها و کارکرد آنها را افزایش داد. بنابراین آشنایی با علایم بیماری های کلیوی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی مهم ترین راه برای تشخیص بیماری های کلیوی را انجام آزمایش خون و ادرار عنوان کرد و متذکر شد: افزایش مصرف آب، ورزش منظم، حفظ وزن مناسب، ترک سیگار، غربالگری های منظم و کنترل دیابت و فشارخون، بررسی دوره‌ای کلیه ها، کاهش مصرف داروهای مسکن و مصرف درست داروها همگی به پیشگیری از بیماری های کلیوی و جلوگیری از پیشرفت آنها کمک می‌کنند. ضمن این که افرادی که دچار بیماری کلیوی هستند باید مصرف نمک و پروتئین را نیز کاهش دهند.

بیماری های قلبی عروقی
این پزشک متخصص بیماری های داخلی به "تصلب شرایین" به عنوان یکی از بیماری های شایع تهدیدکننده سلامت مردان اشاره کرد و افزود: در این بیماری، عروق خونی به دلایل مختلف از جمله بالا بودن کلسترول و فشارخون دچار انسداد می‌شوند. در این وضعیت، انتقال خون به قلب مختل می‌شود و سکته رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: زمان شروع غربالگری پزشکی با توجه به عوامل خطر موجود برای هر فرد از جمله میزان چربی‌ها و فشارخون، استعمال دخانیات، اضافه وزن، دیابت و... می‌تواند متفاوت باشد، اما به طور کلی توصیه می‌شود از 25 سالگی هر 5 سال یک بار وضعیت قلبی خود را بررسی کنید. اندازه گیری چربی خون نیز باید برای آقایان با عامل خطر از 20 سالگی و مردان سالم از 35 سالگی آغاز شود.

دکتر جلیلوند، ورزش روزانه حداقل 30 دقیقه در روز، رژیم غذایی سالم، افزایش مصرف میوه و سبزی، کاهش مصرف چربی های اشباع و ترک دخانیات را از جمله عوامل موثر در پیشگیری از بیماری های قلبی ذکر کرد.

سرطان ریه
این پزشک متخصص بیماری های داخلی در ادامه اظهار کرد: بسیاری از بیماری های تنفسی با سرفه های ساده شروع می‌شوند و با گذشت زمان به بیماری های کشنده تنفسی مثل سرطان ریه تبدیل می‌شوند. سرطان ریه از بیماری های بسیار شایع در آقایان است. این بیماری رشد بسیار سریعی دارد و معمولا زمانی تشخیص داده می‌شود که دیگر برای درمان دیر شده، اما اگر زود تشخیص داده شود قابل درمان خواهد بود. اگرچه عوامل شغلی و البته استعمال دخانیات، مهم ترین عامل سرطان ریه در آقایان است.

دکتر جلیلوند بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به بیمار ی های تنفسی را ترک دخانیات عنوان کرد و افزود: امروزه برنامه‌ها و روش های جایگزینی متعددی وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توان به تدریج مصرف دخانیات را کاهش داد و به طور کامل کنار گذاشت. به افرادی که بیشتر از 30 سال است که از دخانیات استفاده می‌کنند، توصیه می‌شود ریه خود را با انجام سی تی اسکن تحت بررسی قرار دهند.

افسردگی
این پزشک متخصص بیماری های داخلی با بیان این که افسردگی از بیماری های روان است تصریح کرد: این بیماری نه تنها بر روان انسان تأثیر می‌گذارد، بلکه سلامت جسمانی را نیز دستخوش تغییر می‌کند و باعث بروز احساس خستگی، ضعف، بی حالی، کاهش یا افزایش اشتها و بی خوابی می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که معمولا دیدگاه مثبتی درمورد بیمار ی های اعصاب و روان در جامعه وجود ندارد، اغلب آقایان افسردگی خود را نمی‌پذیرند و برای درمان آن اقدامی نمی‌کنند. آنها می‌ترسند که با صحبت درمورد مشکل خود، ضعیف و آسیب پذیر دیده شوند. بنابراین حتی آن را از نزدیک ترین افراد پنهان نگه می‌دارند، در صورتی که افسردگی، بیماری خطرناکی است و در صورت درمان نشدن می‌تواند خطر خودکشی را افزایش دهد.

دکتر جلیلوند خاطرنشان کرد: افسردگی مانند اختلالات جسمی یک بیماری واقعی است و باید تحت درمان قرار بگیرد بنابراین توصیه می‌شود از صحبت کردن درمورد مشکلات روحی-روانی خود ترس نداشته باشید و از اطرافیان، اعضای خانواده و دوستان درخواست کمک کنید. مشاور یا روان‌شناس با تغییر دیدگاه شما می‌تواند به بهبود کیفیت زندگیتان کمک کند. شرکت در فعالیت های اجتماعی، نوشتن افکار و ورزش منظم حتی در حد یک پیاده روی ساده در محل زندگی نیز می‌توانند بسیار کمک کننده باشند.

 


لینک کوتاه https://www.honaremana.ir/news/171577
خبرهای مرتبط
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.