فرهاد مجیدی بهانه‌ای ندارد

فرهاد مجیدی برای قهرمان‌نکردن استقلال هیچ بهانه‌ای ندارد. او در این فصل دست روی هر بازیکنی که گذاشته، جذب شده و مشکلات قبلی از قبیل زمین تمرین و امکانات و تعذیه هم به حداقل رسیده است. از طرفی استقلال از گردونه لیگ قهرمانان آسیا هم کنار گذاشته شده تا تمام تمرکز سرمربی جوان استقلال روی جام‌آوری در لیگ برتر باشد؛ امری که از فصل ۹۳-۹۲ به این طرف محقق نشده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه شرق نوشت: «استقلال در این فصل متحول شده است. این تیم با هدایت فرهاد مجیدی، فارغ از تغییر و تحولات بی‌شماری که در ترکیب اصلی داشته‌ است، در سبک بازی هم تغییر رویه داده و بازی زیبا را فدای فوتبال نتیجه‌گرا کرده است. فرمول‌ها جواب داده است، چون این تیم بر خلاف دو ادعای پیشین فرهاد مجیدی همچنان صدرنشین لیگ برتر است و روی کاغذ، با توجه به امتیازاتی که تا کنون به دست آورده، بیشترین بخت را برای قهرمانی دارد. فرهاد مجیدی در انتهای فصل پیش بود که عنوان کرد اگر بازیکنی به غیر از مهدی قایدی از تیمش جدا شود، از سمتش در این باشگاه استعفا می‌دهد و می‌رود. در حالی‌ که به غیر از مهدی قایدی، بازیکنان زیادی از استقلال جدا شدند ولی فرهاد مجیدی به جای تسلیم‌شدن رو به خریدن بازیکن جدید در بازار تابستانی آورد و در همان پنجره نقل‌وانتقالاتی قریب به ۱۲ بازیکن جدید خرید؛ بازیکنانی که البته بیشتر آنها را از روی مطالعه و نیاز واقعی به ترکیب اضافه کرد و نتیجه‌اش را هم گرفت.

دیگر موضوعی که فرهاد مجیدی پیش‌تر به آن اشاره مستقیم کرده و حالا خلافش را به نمایش می‌گذارد، ارائه بازی زیبا از سوی استقلال است؛ امری که در این فصل نمونه‌اش خیلی کم یا اصلا دیده نشده است. در واقع فرهاد مجیدی از آن تفکر هم عدول کرده و حالا ترجیح می‌دهد تیمش در ابتدا گلی نخورد و بعد در فرصت مناسب به فکر سه امتیاز بازی‌ها باشد. این سیاست هم به طرز جالب توجهی برای استقلال جواب داده، چون این تیم تا الان، تنها تیم بدون شکست لیگ برتر است. از طرفی، استقلال بهترین خط دفاعی لیگ را با آمار بیشترین کلین‌شیت برای خط دروازه دارد. ضمن این که پیروزی با حداقل اختلاف هم پرتکرارترین نتیجه‌ای بوده که فرهاد مجیدی و تیمش تا به اینجای فصل به دست آورده‌اند.

اتفاقا دو ادعایی که فرهاد مجیدی پیش‌تر مطرح کرده و از هر دو آنها هم عبور کرده، حالا تبدیل به نقاط قوت تیمش شده‌اند. در بین بازیکنان جدیدی که برای استقلال خریداری شده، کوین یامگا بهترین است و امیرحسین حسین‌زاده هم تبدیل به پدیده لیگ برتر شده است. در کنار این موارد، جعفر سلمانی که به نظر می‌رسید روزهای خوب فوتبالش در حال غروب باشد، با پیوستن به ترکیب استقلال در حال طلوع است و در همین فصل چهار بار برای تیم فرهاد مجیدی گل‌زنی کرده که تعدادی از آنها در زمره گل‌های سه امتیازی است. به غیر از این بازیکنان، زبیر نیک‌نفس هم در میانه میدان تبدیل به بازیکن مهمی شده است. بعد از خروج مسعود ریگی انتظار می‌رفت که استقلال در میانه میدان به مشکل بخورد که فرهاد به‌خوبی جایگزین هافبک دفاعی‌اش را پیدا کرد. ضمن این که از کنار خرید روزبه چشمی، بازیکنی قدیمی و تقریبا پابه‌سن‌گذاشته هم نمی‌شود به‌سادگی گذشت. شاید بسیاری از هواداران استقلال، روزبه را از دور خارج‌شده و نامناسب با ترکیب استقلال می‌دانستند ولی حالا که دو مدافع میانی این تیم به خدمت سربازی رفته‌اند، جایگزین آنها همین روزبه چشمی شده و به‌درستی هم جای خالی مدافعان سرباز استقلال را پر کرده است.

فرهاد بهانه‌ای ندارد

شاید اگر جای خالی بازیکنان کوچ‌کرده در استقلال پر نمی‌شد، فرهاد مجیدی می‌توانست همان مربی بهانه‌جوی همیشگی شود و عدم موفقیت احتمالی‌اش را پای رفتن ستاره‌های تیمش بگذارد. با این حال او فهرستی دورقمی را به دست مسئولان باشگاه استقلال داد و در عین ناباوری، بیشتر بازیکنان مد نظر فهرست فرهاد مجیدی خریداری شدند. آنهایی هم که از فهرست جا افتادند، در نیم‌فصل دوباره جذب این تیم شدند که گل سرسبد آنها صالح حردانی، مدافع راست تیم فولاد است.

فرهاد مجیدی در شرایطی که سایر تیم‌ها ازجمله رقیب دیرینه، یعنی پرسپولیس، در جذب بازیکن خارجی ناتوان نشان می‌دادند، دو بازیکن خارجی را در ابتدای فصل و حالا دو بازیکن خارجی دیگر را در نیم‌فصل خریده است. کوین یامگا و رودی ژستد تقریبا اوایل فصل آمده و عزیزبک آمانوف ازبک هم در همین پنجره زمستانی پیراهن استقلال را به تن کرد. البته این پایان کار نیست و مسئولان باشگاه خیلی سریع برای تأمین آخرین خواسته سرمربی هم دست به کار شده و به‌تازگی مدافعی برزیلی را به تهران کشانده‌اند تا جای خالی سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند پر شود. این دو بازیکن، همان‌هایی هستند که قرار بود در نیم‌فصل به خدمت سربازی بروند ولی بر خلاف وعده و وعید مسئولان باشگاه استقلال که به آنها گفته بودند بمانند تا کارشان درست شود، از اول اسفند، مجوز بازی در استقلال را به دست نیاوردند. دو مدافع میانی و اصلی استقلال از ابتدای فصل تاکنون سهم زیادی در موفقیت‌های این تیم داشته‌اند ولی به هر حال ماجرای سربازی به میان آمد و دست فرهاد مجیدی در این پست خالی ماند. این خالی‌ماندن البته لطمه‌ای به آمار خط دفاعی استقلال در یکی، دو بازی اخیر نزده و آنها همان ریتم همیشگی را حفظ کرده‌اند. حالا هم که رافائل سیلوا، مدافع برزیلی و سابق باشگاه الفیصلی عربستان، عصر روز گذشته به‌ عنوان بازیکن آزاد به تهران رسیده تا بعد از توافق با استقلالی‌ها در ترکیب اصلی قرار بگیرد.

اینجا درست همان موضوعی است که می‌شود رویش دست گذاشت و گفت که فرهاد مجیدی برای قهرمان‌نکردن استقلال هیچ بهانه‌ای ندارد. او در این فصل دست روی هر بازیکنی که گذاشته، جذب شده و مشکلات قبلی از قبیل زمین تمرین و امکانات و تعذیه هم به حداقل رسیده است. از طرفی استقلال از گردونه لیگ قهرمانان آسیا هم کنار گذاشته شده تا تمام تمرکز سرمربی جوان استقلال روی جام‌آوری در لیگ برتر باشد؛ امری که از فصل ۹۳-۹۲ به این طرف محقق نشده است. فرهاد به‌خوبی می‌داند امسال بیشترین بخت را برای رساندن استقلالی‌ها به آرزوی دیرینه دارد. در این‌ بین با توجه به نتایجی که در جدول رقم خورده، آنها فقط پرسپولیس را به‌عنوان رقیب جدی پشت سر می‌بینند که جدال حساس روز ۲۶ اسفند، می‌تواند تکلیف را یکسره کند. با توجه به اختلاف سه امتیازی موجود بین استقلال صدرنشین و پرسپولیس، اگر فرهاد بتواند برنده داربی شود، با فرض این که پیش از داربی هر دو تیم بازی‌هایشان را ببرند، آن وقت اختلاف شش امتیاز می‌شود. این خبر خوبی برای استقلال است تا بتواند از قانون جدید استفاده کند. قانونی که می‌گوید برای تکلیف قهرمان لیگ تفاضل گل ملاک نیست و بازی رودررو می‌تواند سرنوشت قهرمانی را مشخص کند. اگر چنین شود، در ادامه فصل که به نظر می‌رسد حساسیت‌ها بیشتر هم شود، استقلال حتی در صورت دو شکست باز هم می‌تواند جام قهرمانی را بالای سر ببرد اما در این‌ بین موضوع مبهم فرهاد مجیدی و اندیشه‌های مربیگری اوست؛ فرهاد نشان داده پخته و باتجربه‌تر شده ولی اداره‌کردن تیم صدرنشین در شرایطی که رقابت حساس‌تر می‌شود، هنری ویژه می‌طلبد. این هنر، مهم‌ترین آزمون سرمربی استقلال در هفته‌های پیش‌ رو است.»

انتهای پیام

 

منبع: ایسنا - ورزشی

لینک کوتاه https://www.honaremana.ir/news/171689