با تصمیم مدیران مؤسسه‌ همشهری

هفته‌نامه‌ «دوچرخه» تعطیل شد

هفته‌نامه‌ «دوچرخه» تعطیل شد
پس از ۲۱ سال انتشار مداوم، پنج‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، انتشار هفته‌نامه‌ دوچرخه، ضمیمه‌ نوجوانان روزنامه همشهری با تصمیم مدیریت این مؤسسه تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

پس از ۲۱ سال انتشار مداوم، پنج‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، انتشار هفته‌نامه‌ دوچرخه، ضمیمه‌ نوجوانان روزنامه همشهری با تصمیم مدیریت این مؤسسه تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

در صفحه‌ یک شماره‌ ۱۰۸۰ هفته‌نامه‌ دوچرخه این پیام منتشر شد كه: «دوستان نوجوان دوچرخه‌ای! تا اطلاع ثانوی هفته‌نامه دوچرخه منتشر نخواهد شد.»

این جمله و این تصمیم مدیران همشهری به‌معنی تعطیلی این هفته‌نامه‌ نوجوان بود و واكنش‌های بسیاری را در فضای مجازی به همراه داشت. تا آن‌جا كه جمعه ۳۰ اردیبهشت‌ماه، «دانیال معمار»، سردبیر ارشد مؤسسه‌ همشهری در گفت‌وگویی با «روزپلاس»، نسبت به تعطیلی دوچرخه و ناراحتی تحریریه‌ این هفته‌نامه واکنش نشان داد و گفت: «دوستان گمان کردند که چون ساختمان همشهری موقعیتش تغییر کرده، دوچرخه نیز تعطیل می‌شود. حذف دوچرخه دروغ بود و نمی‌دانم چرا این دروغ منتشر شد.»

او ادامه داد: «ما در همشهری‌آنلاین بخشی ایجاد کردیم به اسم «همشهری‌دوچرخه» که الآن هم موجود می‌باشد و قرار است محتوایی که تولید می‌شود، آن‌جا بارگزاری شود. لذا هیچ تغییری نکرده و فقط ساختمان همشهری چون موقعیت مکانی‌اش را جابه‌جا کرده، دوستان گمان کردند نشریه‌ی دوچرخه تعطیل شده است.»

سرآغاز این اتفاقات به مهرماه سال ۱۴۰۰ برمی‌گردد، زمانی که تنها کمی پس از انتصاب «محسن مهدیان» به مدیرعاملی مؤسسه‌ همشهری، انتشار نسخه‌ كاغذی هفته‌نامه‌ دوچرخه متوقف شد و انتشار دوچرخه در قالب تنها هشت صفحه‌ پی‌دی‌اف در سایت همشهری‌آنلاین ادامه پیدا کرد. در همین مدت با تصمیم مدیریت همشهری، فضا و امكانات دوچرخه محدودتر شد و با بازنشسته‌شدن برخی همكاران و «فریبا خانی» سردبیر دوچرخه در پایان سال ۱۴۰۰، دوچرخه سال ۱۴۰۱ را با فقط یك همكار قراردادی و بدون سردبیر آغاز كرد و بقیه‌ همكاران، همه حق‌التحریری بودند.

از اردیبهشت ۱۴۰۱ نیز مدیریت همشهری اعلام كرد حاضر نیست برای تولید و آماده‌سازی هفته‌نامه‌ دوچرخه حق‌التحریر بپردازد؛ حق‌التحریر اندكی كه معمولاً با تأخیر هم پرداخت می‌شد و كار به‌جایی رسید كه همكاران حق‌التحریری دوچرخه كه برخی از آن‌ها بین ۱۰ تا ۲۰ سال است بدون قرارداد، حقوق ثابت، بیمه و...، و تنها به‌ عشق دوچرخه و نوجوانان در این سال‌ها در دوچرخه کار می‌کردند، دسته‌جمعی تصمیم گرفتند برای تداوم انتشار دوچرخه و فراهم‌شدن امكان تصمیم‌گیری مدیران همشهری، تا اطلاع ثانوی بدون حق‌التحریر و رایگان به كار خود در دوچرخه ادامه دهند.

اما پس از چند هفته و در آستانه‌ آخرین پنج‌شنبه‌ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، مدیریت همشهری تصمیم گرفت با این استدلال كه دوچرخه یک نفر نیرو دارد، یک میز در فضای همشهری آنلاین را جایگزین دفتر كار دوچرخه كند تا دیگر جایی برای حضور همکاران حق‌التحریری هم نباشد و به این ترتیب به‌طور كلی، مهر پایان بر انتشار دوچرخه زد.

حالا سؤال این‌جاست كه آقای معمار تصورشان از تغییر چیست و آیا قرار است دوچرخه را پس از حذف سردبیر و نیروهای حق‌التحریر، تنها یک نیروی قراردادی به‌تنهایی منتشر كند؟

 


لینک کوتاه https://www.honaremana.ir/news/191921
خبرهای مرتبط
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.