سینمای هنروتجربه

سینمای هنروتجربه،سینمایی برای آگاهی و اندیشه

سینمای هنروتجربه،سینمایی برای آگاهی و اندیشه
سینمای هنر و تجربه هم سینمایی اصلاح گر است و هم خود نیاز به اصلاح و بازسازی دارد تا بتواند در شرایط جدید و متناسب با نیازهای موجود، در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های خود، کارآمدتر عمل کند

علی زادمهر روزنامه نگار و مدیر روابط عمومی گروه سینمایی هنر و تجربه


بعد از چند ماه وقفه به واسطه تغییر و تحولاتی که در ساختار مدیریتی گروه هنر و تجربه به وجود آمد، این گروه دوره جدید فعالیت خود را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی از سر گرفت تا حلقه وصل علاقه‌مندان آن از هم گسسته نشود. سینمایی که نه به قصد فتح گیشه که شکستن کلیشه و فتح باب‌های جدید در تجربه فیلم‌سازی، بستری فراهم کرده تا هم سینماگران متفاوت را در صید تجربه‌های تازه یاری کند و هم برای مخاطبان خاص، مجالی برای تماشای دیگرگونه، فراهم آورد.
در این چند سالی که گروه هنر تجربه به شکل ساختارمندی، ساماندهی شده شاهد بروز و ظهور استعدادهای جوان و جدیدی در فیلم‌سازی بودیم که غنیمتی گرانقدر برای سینمای ماست و چشم‌انداز پرامیدی را برای آینده سینمای ایران نوید می‌دهد و حالا این سینمای اندیشه ورز در بستر جدیدی می‌کوشد تا محفل امنی برای سینماگرانی باشد که بیش از هر چیز برای سینما به مثابه هنر اعتبار قائلند.

این گروه طیف‌هایی از مخاطبان را به سینما کشانده و می‌کشاند که قبل از این فیلم‌های مورد علاقه خود را در هیچ سینمایی نمی‌توانستند ببینند. پاشنه آشیل بسیاری از منتقدان و معترضان سینمای هنر و تجربه بر محور اکران بنا شده این در حالی است که گروه هنر و تجربه برای حل بحران اکران فیلم‌هایی به میدان آمده که اجازه و مجال دیده شدن نداشتند. فیلم‌های مهجور و فیلم‌سازان مغمومی که پس از سال‌ها انتظار و یأس پشت درهای بسته، حالا مجال اکران فیلم‌های خود را یافته‌اند و هنر و تجربه به خانه امید آن‌ها بدل شده، همچنان که مخاطبان خاص سینما به این خانه دل بسته‌اند. خوشبختانه در این خانه دوباره گشوده شده که هم بسیاری از فیلم سازان از جمله مستندسازان و کارگردان های فیلم کوتاه و پویانمایی را هم پوشش می‌دهد و دیگر نمایش این آثار به جشنواره‌ها محدود نمی‌شود. واقعیت این است گروه هنر و تجربه فقط مکانی برای اکران و نمایش فیلم های متفاوت نیست بلکه امکانی برای دفاع از سینمایی تجربی در برابر سینمای متکی بر پول و فروش است که گاه ارزش های هنری را پای هنرفروشی قربانی می‌کند.

دست‌اندرکار سینمای بساز و بفروشی با رنگ و لعاب بخشیدن به فیلم‌های خود و بهره‌گیری از رانت‌های تبلیغاتی و اکران، با فریفتن مخاطب، به سینمای ریشه‌ای واندیشه‌ای این سرزمین ضربه می‌زند، نه آن جوان خلاق و اهل ذوقی که با کم‌ترین امکانات سینمایی فیلمی درخور تأمل و تحسین می‌سازد. بدیهی است که این نوع از فیلم‌ها خالی ازعیب و نقص و کم و کاستی نیست اما همین امکان اکران ونمایش آن‌هاست که امکان قضاوت وارزیابی را برای این آثار رقم می‌زند. دوره جدید فعالیت سینمای هنروتجربه از یک پشتوانه هشت ساله برخوردار است و می‌تواند با آسیب شناسی آنچه بوده، چشم انداز بهتری را برای آینده این گروه رقم بزند. این گروه اکنون با اکران فیلم «تارا» فعالیت خود را آغاز کرده و با مدل جدیدی از اکران امیدوار است که بتواند برخی کاستی‌ها و ناکارآمدیهایی که در گذشته بود را جبران کند. شکست یک ایده و طرح و نوآوری را مخاطبان آن پدیده تعیین می‌کنند نه مخالفان. برای قضاوت درست درباره سینمای تجربی هیچ معیاری عادلانه‌تر از تجربه عملی اکران این آثار نیست. قطعا همه آنهایی که در هشت سال گذشته با سینمای هنر و تجربه در ارتباط بودند و تجربه همکاری با آن را داشتند می‌توانند تجربه های خود را برای بهتر شدن و ارتقاء کیفی این گروه به خدمت بگیرند و این نهال نوپا را آبیاری کنند.

اکنون که بار دیگر سینمای هنر و تجربه فعالیت خود را از سر گرفته و فرصتی فراهم شده تا آنها که سینما را برای خود سینما و فضیلت هنربودنش دوست دارند و فراتر از سرگرمی به آن می‌نگرند مجالی برای تماشا و لذت بردن از فیلم دیدن بیابند. این فرصت را باید غنیمت شمرد. سینمای هنر و تجربه هم سینمایی اصلاح گر است و هم خود نیاز به اصلاح و بازسازی دارد تا بتواند در شرایط جدید و متناسب با نیازهای موجود، در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه ریزی های خود، کارآمدتر عمل کند تا به رشد و توسعه زیرساخت های سنمای هنری و تجربه گرا کمک کند. سینمایی که می‌خواهد سینمای آگاهی و اندیشه باشد به اندیشه های مختلفی برای بازسازی خود نیاز دارد. اکنون زمان این تجربه است.

روزنامه هم میهن یکشنبه 13 شهریور

 

منبع: روزنامه هم میهن

لینک کوتاه https://www.honaremana.ir/news/191967
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.