عیب یابی تابلو برق سه فاز و کنتاکتور سه فاز به چه صورت است؟

عیب یابی تابلو برق سه فاز و کنتاکتور سه فاز به چه صورت است؟
یکی از رایج ترین مشکلاتی که اغلب در ساختمان ها و تاسیسات و عمران ایجاد می شود و افراد زیادی با آن درگیر هستند؛ مشکلات ناشی از تابلو برق سه فاز و کنتاکتورهای سه فاز می باشند.

یکی از رایج ترین مشکلاتی که اغلب در ساختمان‌ها و تأسیسات و عمران ایجاد می‌شود و افراد زیادی با آن درگیر هستند؛ مشکلات ناشی از تابلو برق سه فاز و کنتاکتورهای سه فاز می‌باشند. پس در این زمان باید برای عیب یابی تابلو برق سه فاز اقدام کنید و بدانید که چگونه می‌توان به حل آنها پرداخت. برای آشنایی با این روش‌ها بهتر است که در ادامه با ما همراه باشید.

تابلو برق سه فاز و کنتاکتور سه فاز چیست؟

قبل از آنکه بخواهیم به دنبال این باشیم که عیب یابی تابلو برق سه فاز و کنتاکتور سه فاز به چه صورت است، بهتر است ابتدا بدانیم که اصلا تابلو برق سه فاز و کنتاکتور سه فاز چیست و چه عملکردی دارند.

تابلو برق سه فاز چیست؟

تابلو برق که به صورت سه فاز ساخته شده است، یک محفظه فلزی یا غیر فلزی است که برای نصب و تعبیه شدن انواع تجهیزات الکترونیکی و برقی به کار برده می‌شود. کلیه کلیدها، سوئیچ های حفاظتی و کنترلی و نمایشگرهای فرکانس و حتی جریان و ولتاژ و توان، براساس نقشه به روی آن نصب می‌شوند. این تابلو باعث می‌شود تا از وارد شدن شوک الکتریکی به اپراتور تجهیزات جلوگیری شود. همچنین از انواع تجهیزات داخلی در برابر شرایط محیطی سخت محافظت می‌کند.

کنتاکتور سه فاز چیست؟

از پرکاربردترین قطعات الکتریکی که در مدارهای الکتریکی برای قطع و وصل کردن مدار الکتریکی با توان بالا به کار برده می‌شود، کنتاکتور سه فاز گفته می‌شود. این محصول به صورت یک کلید مغناطیسی طراحی شده است که دارای سه کنتاکت اصلی می‌باشد که با قدرت زیادی برای ارتباط تجهیزات و دستگاه های الکتریکی به شبکه فرمان می‌دهد.

دلایل رایج عیب یابی تابلو برق سه فاز

دلایل رایج عیب یابی تابلو برق سه فاز

در برخی از مواقع تابلو برق سه فاز کارکرد مناسبی ندارد. علائم مهمی هستند که نشان دهنده خرابی در تابلو برق می‌باشند. این علائم شامل ترکیدن جعبه پانل، جرقه زدن پریزهای دو شاخه، صدای خس خس از صفحه برق، چراغ های سوسوزن، دود یا بوی سوختگی، احساس گرما در مدار شکن و ... می‌باشند. از رایج ترین دلایل خرابی تابلو برق می‌توان به موارد ذکر شده در زیر اشاره کرد:

  • شل شدن اتصالات داخلی که باعث کاهش میزان مقاومت تجهیزات می‌شود که نتیجه آن بالا رفتن حرارت و آتش سوزی است.
  • نامتعادل بودن بار که با توجه به جریان برق ایجاد می‌شود و باعث داغ شدن تابلو برق و آتش سوزی می‌شود.
  • وجود اضافه بار، مشکل دیگری است که در تابلو برق خانه‌ها و ساختمانی های قدیمی رخ می‌دهد.
  • قرار گرفتن چند کابل به روی یکدیگر که سطح تماس کاهش پیدا می‌کند و باعث آتش سوزی می‌شود.
  • داغ شدن تجهیزات داخل تابلو که باعث ذوب شدن کابل های داخلی و آتش سوزی می‌شود.

عیب یابی تابلو برق

از جمله مهم‌ترین روش های عیب یابی تابلو برق سه فاز می توان به موارد ذکر شده در زیر اشاره کرد:

  • کنتور برق باید به درستی مورد بررسی قرار بگیرد تا به درستی کار کند.
  • کابل های وارد شده به خانه باید بررسی شوند و به دنبال آسیب آن باشید.
  • باید سیستم زمین بررسی شود.
  • پانل باید از نظر شلوغی بررسی شود.
  • مشکلات سیم کشی را رفع کنید.
  • به دنبال این باشید که از ولتاژ به روی پانل و لوازم خانگی محافظت کنید.
  • تابلوی برق را از نظر ساییدگی و پارگی بررسی کنید.

دلایل رایج عیب یابی کنتاکتور سه فاز

از جمله مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود کنتاکتور سه فاز با مشکل روبه‌رو شود، می‌توان به موارد مهمی اشاره کرد که نیاز است برای عیب یابی اقدام کنید. از جمله دلایل رایج خرابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خطای درج که در زمانی که سیم پیچ به وسیله جریان عجله تحریک که به داخل سیم پیچ می‌ریزد می‌سوزد، ولتاژ برق کاهش پیدا کرده و مواد غیر عادی به قطب تماس نفوذ می‌کند.
  • ایجاد جریان اضافه که زمانی که جریان تحریک افزایش پیدا می‌کند، ولتاژ مجاز برای سیم پیچ بیش از حد بالا می‌رود و استقامت آن کاهش پیدا می‌کند. حتی گاهی می‌سوزد.

عیب یابی کنتاکتور سه فاز

بهتر است بدانید زمانی که هر یک از مشکلات ذکر شده برای کنتاکتور سه فاز، کنتاکتور و تابلو بانک خازنی ایجاد شد، باید به یک متخصص مراجعه کنید. در این زمان از یک مولتی متر برای بررسی کردن مقاومت سیم پیچ‌ها استفاده می‌شود. این مقدار باید بین چند اهم تا کیلو اهم باشد. پس اگر مقداری نزدیک یا کمتر از 0.1 اهم در آن پیدا شد، به معنای وجود یک اتصال کوتاه در کنتاکتور می‌باشد. یا اگر این مقدار در بی نهایت دیده شد، یعنی یک مدار سیم پیچ باز وجود دارد. در هر دو صورت سیم پیچ‌ها باید به صورت کامل تعویض شوند.

 


لینک کوتاه https://www.honaremana.ir/news/191986
خبرهای مرتبط
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.