در مراسم تشییع پیکر ارشا اقدسی مطرح شد:

هرچه برای واکسیناسیون هنرمندان مکاتبه کردیم فایده‌ای ندارد

هرچه برای واکسیناسیون هنرمندان مکاتبه کردیم فایده‌ای ندارد
مدیر عامل خانه سینما در مراسم تشییع پیکر ارشا اقدسی گفت :همچنان حرفه ما در بین مدیران حرفه پرخطر شمرده نمی‌شود و برای واکسیناسیون اهالی فرهنگ و هنر، به ویژه بازیگران که چاره‌ای جز عدم رعایت پروتکل‌ها را ندارند، همچنان گرفتاریم.

به گزارش پایگاه خبری هنر مانا مراسم تشییع و تدفین پیکر ارشا اقدسی جمعه 22 مرداد با حضور خانواده وی ،جمعی از سینماگران و علاقه‌مندان در قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سیدجواد هاشمی گفت : ارشا اقدسی ،رفت برای اینکه برای همیشه بماند، نه فقط برای امروز، بلکه برای فردا، الهی به حق این ایامی که متعلق است به کسی که او هم مرگش را خودش انتخاب کرد، سیدالشهدا، سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) و به گزاف نگفتم اگر بگویم ارشا پسر ایران هم به او اقتدا کرد و مثل او به استقبال مرگ رفت تا نامش بلندآوازه شود. نام سیدالشهدا 1400 سال بلندآوازه مانده و خواهد ماند.

هاشمی در ادامه شعری از قیصر امین‌پور را با عنوان «سؤال روشن ما را جواب لازم نیست» خواند و گفت: دور و برتان را ببینید، چقدر اسم‌های بزرگ، چقدر نام‌های بلند که گرچه در خاک نشستند اما هرگز به خاک سپرده نشدند. آسمانی‌هایی که الان در آسمان کنار ملائک می‌خندند، در کنار خداوند روزی می‌خورند، چون شما آنها را دوست داشتید. ارشا الان بین آنها به خاک سپرده می‌شود.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز طی سخنانی گفت : در چنین لحظاتی برای من همیشه دشوارترین سخن زمانی است که مادر همکار ارجمندمان در جمع‌مان باشد. در چنین مواقعی همه ما می‌دانیم که لطف و محبت مادر و غصه‌ای که او دارد، هیچ کس ندارد. همه ما به سرعت فراموش می‌کنیم جز مادر. به مادر ارشای عزیزم تسلیت می‌گویم و از صاحب حق و صبر برای او صبوری آرزو می‌کنم، این غم تا انتهای جهان با او خواهد بود،‌ اما صبوری بر این غم مسئله مهمی است.

وی ادامه داد: الان خانم جوانی به سخنان اعتراض‌آمیزی درباره شرایط زیستی خودش داشت. این را نه به معنای منفی بلکه اتفاقا به معنای مثبتش می‌گویم. اهل فرهنگ و هنر در هر جایی که هنرمندان حضور دارند، جایی است که مردم حق دارند خواسته‌هایشان را بگویند و به گوش ما برسانند. ما زبان و تصویر و صدای این ملت هستیم، بنابراین وقتی از این دیدگاه نگاه کنیم، آن هم بخشی از ماجرای امروز ما است.

شاهسواری عنوان کرد: برخی از همکاران ما در بین مردم محبوبیت دارند که باید گفت خدا را شکر و برخی از همکاران ما هم در بین مردم مجبوبیت دارند و هم در اهالی فرهنگ و هنر و سینما؛ ارشا اقدسی و علی سلیمانی از آن جمله بودند که محبت اهل حرفه را هم به خودشان جلب کرده بودند و این محبت بوجود نمی‌آمد مگر اینکه دل صاف و عشق و علاقه آنها را به عینه ندیده باشند.

وی اظهار کرد: ما گرفتار کرونا هستیم و ایام سختی است. حرفه ما به گونه‌ای است که باید کار کنیم، تولید و عرضه کنیم اما همچنان حرفه ما در بین مدیران حرفه پرخطر شمرده نمی‌شود و برای واکسیناسیون اهالی فرهنگ و هنر، به ویژه بازیگران که چاره‌ای جز عدم رعایت پروتکل‌ها را ندارند، همچنان گرفتاریم. امیدوارم این حرف من از اینجا از مزار ارشا و علی سلیمانی به گوش کسانی که باید برسد، هرچند همه مکاتبات و مقدمات طی شده اما هنور گرفتاری‌های این‌چنینی داریم.

مادر ارشا اقدسی نیز طی سخنانی گفت : ای سراپا همه خوبی به تو می‌اندیشم، همه وقت، همه جا، من به هر حال که باشم به تو می‌اندیشم، تنها تو بدان. تقدیر پسر شجاعم را بر سر راه پیمان ابدی قرار داد و مسیر زندگی‌اش رقم خورد. ارشای شجاع من که اینک ملتی او را قهرمانی شجاع می‌خوانند، در راه آرمان بلندش جان خود را پیشکش کرد. شگفتا که جهانی این بدلکار جسور ایرانی را ستایش کرد. ابراز تأسف و تاثر جهانی از فقدان او همراه تحسین و تمجید صفاتش، مادر را که همیشه نکران و دلواپس حرفه او بود، غرق غرور و افتخار کرد. ارشا، پسر شاداب، پسر پرانرژی، پسر پرانگیزه من دور از هیاهوی اطراف؛ به حرفه خود دل بسته و برای ارتقای آن تلاش می‌کرد. فریاد بی‌صدای او برای پذیرش این حرفه در ساختار سینمای ایران شنیده نشد و من اینک خواسته به حق او را دوباره تکرار می‌کنم که باید جایگاه بدلکاری در سینمای ایران لحاظ و تثبیت شود.

وی ادامه داد: ارشا معقتد بود «وقتی از من در بزرگ‌ترین پروژه‌های جهانی دعوت می‌شود، بدان معناست که من و کشورم قابلیت و پتانسیل جهانی شدن را داریم.» ارشا عاشق کشورش ایران و عاشق هموطنانش بود و با وجود امکان مهاجرت، هرگز به ترک وطن فکر نمی‌کرد. ارشای مهربان و نترس من در آخرین حرکت بدلکاری خود در یک پروژه سینمایی در کشور لبنان یک رکورد تاریخی و بی‌سابقه در جهان به جای گذاشت که موجب حیرت صاحب‌نظران شد. او با تقدیم جان عزیزش به این رکورد مهر تأیید زد.

مادر ارشا اقدسی اظهار کرد: ارشا با لذت و هیجان زندگی کرد و با لذت و هیجان هم زندگی را وداع گفت. آرزوی نهایی او غنودن در کنار استاد و مربی‌اش پیمان ابدی بود که آن هم محقق شد. ارشایم، عزیز دلم، پسر نجیب سینما، اکنون تا بی‌نهایت زمان مجال و فرصت داری تا در مقابل استاد زانو بزنی، بپرسی و بدانی تا سر پرشورت قرار و آرام گیرد. آسوده بخواب گوهر سینمای ایران، عزیز دل مادر. من همیشه به وجودت افتخار خواهم کرد؛ دیدار دور نیست پسرم.

در ادامه مراسم پیکر ارشااقدسی در قطعه هنرمندان در کنار مزار پیمان ابدی به خاک سپرده شد در ابتدای این مراسم سنج و دمام زنی و مراسم عزاداری ایم محرم برگزار شد.

 


لینک کوتاه https://www.honaremana.ir/news/80353
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.