آیا نارسایی کلیوی با آزمایش ASO Titer تشخیص داده می‌شود؟

آیا نارسایی کلیوی با آزمایش ASO Titer تشخیص داده می‌شود؟
در صورت مشاهده علائمی مانند تب، درد در ناحیه قفسه سینه، خستگی، تنگی نفس، جمع‌شدن مایعات زیرپوست، تکرر ادرار و یا ادرار سیاه، به‌احتمال زیاد به باکتری استرپتوکوکی آلوده شده‌اید.

در صورت مشاهده علائمی مانند تب، درد در ناحیه قفسه سینه، خستگی، تنگی نفس، جمع‌شدن مایعات زیرپوست، تکرر ادرار و یا ادرار سیاه، به‌احتمال زیاد به باکتری استرپتوکوکی آلوده شده‌اید. در این صورت پزشک برای شما تست aso تجویز می‌کند. نتایج آزمایش aso شما، ابتلا به بیماری‌های تب روماتیسم حاد یا گلومرونفریت را نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید با آزمایش aso، شرایط انجام آن و تفسیر نتایج آن بیشتر آشنا شوید؛ ادامه این مطلب را از دست ندهید.

آزمایش aso titer: alt text

آزمایش aso titer چیست؟

آزمایش aso نوعی تست برای بررسی واکنش بدن به برخی باکتری‌ها است. مقدار زیاد aso در جریان خون، به معنی عفونت استرپتوکوکی است. باکتری as مسئول بسیاری از گلودردهای عفونتی و عفونت‌های پوستی مانند پیودرما، زرد زخم و سلولیت است. با انجام تست aso می‌توان این عفونت را با تجویز آنتی بیوتیک درمان کرد، اما اگر این عفونت تشخیص داده نشود و در بدن باقی بماند، باعث بیماری‌های زیادی مانند، تب روماتیسمی، بیماری‌های کلیوی، آسیب قلبی، تورم بافتی (ادم) و فشارخون بالا شود.

چه زمانی باید آزمایش aso titer انجام شود؟

در صورت مشاهده یک سری علائم، باید سریعا به پزشک مراجعه و برای انجام تست aso اقدام کنید. این علائم می‌توانند علائم تب روماتیسمی و یا نوعی بیماری کلیوی به نام گلومرولونفریت gn باشند. هر دوی این بیماری‌ها ناشی از عفونت استرپتوکوکی هستند. انجام تست aso در تشخیص این بیماری‌ها کمک بزرگی می‌کند.

علائم تب روماتیسمی

شیوع این بیماری در بین کودکان بین ۵ تا ۱۵ سال بیشتر است. علائم تب روماتیسمی در بین افراد متفاوت است و امکان تغییر آن در طول بیماری نیز وجود دارد. درصورتی‌که چند علائم از علائم زیر را دارید، حتما برای انجام تست aso اقدام کنید.

  • درد در بین مفاصل
  • قرمزی و تورم مفاصل
  • تب
  • درد در ناحیه قفسه سینه
  • تیرکشیدن قلب
  • برآمدگی‌های کوچک زیرپوست (این برآمدگی‌ها دردناک نیستند)
  • خستگی دائم
  • حرکات غیرعادی بدن

علائم گلومرولونفریت

  • جمع شدن مایعات در زیر پوست و بافت‌ها
  • تکرر ادرار
  • سیاه شدن ادرار
  • نارسایی کلیه
  • فشارخون بالا
  • دفع پروتئین از طریق ادرار
  • اختلال در خواب
  • خشکی و خارش پوست

دقت داشته باشید که این علائم، در بیماری‌های دیگری نیز دیده می‌شوند. امکان دارد پزشک تست aso را دو بار و بافاصله یک هفته برای شما تجویز کند تا میزان تغییر در آنتی‌بادی‌های تولید شده بررسی شود.

نکات مهم پیش از تست aso titer

انجام این آزمایش نیاز به اقدامات قبلی خاصی ندارد و نیازی به ناشتا بودن بیمار نیست. تنها کافی است تا در صورت استفاده از یک داروی خاص، آن را با پزشک خود در میان بگذارید. از مصرف آنتی بیوتیک‌هایی مانند پنی‌سیلین نیز خودداری کنید.

تفسیر آزمایش aso titer چگونه انجام می‌شود؟

آزمایش aso حدود ۹۵ درصد افراد مبتلا به گلومرولونفریت حاد و ۸۰ درصد افراد مبتلا به تب رماتیسمی حاد، مثبت می‌شود. نتایج این آزمایش تنها میزان آنتی‌بادی‌ها را نشان می‌دهد. در واقع شدت و عوارض بیماری در این آزمایش معلوم نمیشود.

در بزرگسالان، مقدار نرمال کمتر از ۶۰ واحد تاد بر میلی‌لیتر است. مقادیر نرمال aso در کودکان را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

سن

مقدار aso

کودکان بین ۶ ماه تا ۲ ساله

۵۰ واحد تاد بر میلی‌لیتر یا کمتر

کوکان بین ۳ تا ۴ ساله

۵۰ تا ۱۶۰ واحد تاد بر میلی‌لیتر

کودکان بین ۵ تا ۱۲ ساله

۱۷۰ تا ۳۳۰ واحد تاد بر میلی‌لیتر

پایین یا بالا بودن aso titer در آزمایش خون نشانه چیست؟

در صورت پایین بودن مقدار aso، فرد مقادیر بالای aso ندارد و به‌احتمال زیاد، اخیرا به یک عفونت استرپتوکوکی مبتلا نشده است. احتمال این که افراد مبتلا به عفونت as، مقادیر aso کمی را نشان بدهند بسیار کم است. به‌ویژه اگر پس از یک الی دوهفته، همچنان نتایج ثابت بمانند. درصورتی‌که مقادیر بالای aso در خون دیده شود؛ نتیجه آزمایش مثبت و فرد مبتلا به یک نوع عفونت استرپتوکوکی شناخته می‌شود. اگر آزمایش دوم پس از یک الی دوهفته، مقادیر aso کمتری را نشان دهد؛ عفونت در حال بهبودی است. در بیشتر مواقع، این عفونت با مصرف آنتی بیوتیک از بین می‌رود.

آزمایش aso titer در منزل:alt text

هومکا و انجام آزمایش aso titer در منزل!

اگر شما علائم مربوط به عفونت استرپتوکوکی را دارید و از جهت دیگر وقت کافی برای مراجعه به آزمایشگاه را ندارید، باید بدانید که امکان گرفتن آزمایش در منزل برای شما وجود دارد. ساکنین استان تهران و شهرهای کرج، شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز، رشت، اهواز و قزوین درصورتی‌که به هردلیلی امکان رفتن به آزمایشگاه را ندارند؛ می‌توانند با سامانه خدمات آزمایش در منزل هومکا تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی ارتباط بگیرند. کافی است تا برای ثبت رایگان درخواست آزمایش در منزل، به وب‌سایت هومکا به آدرس www.homeca.ir مراجعه کرده و یا با شماره‌تلفن ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید. جواب آزمایش شما در اسرع وقت به‌صورت آنلاین در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

 


لینک کوتاه https://www.honaremana.ir/news/191985
خبرهای مرتبط
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.