در نشست بسته فیلم کوتاه ژانر وحشت مطرح شد:

هر اشتباهی در زندگی تاوان دارد/ سهم اندک ژانر وحشت در سینمای ایران

نشست نقد و بررسی بسته فیلم کوتاه ژانر وحشت با حضور عوامل این آثار و احسان طهماسبی منتقد سینما توسط گروه سینمایی هنر و تجربه چهارشنبه ۱۰ آبان در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری هنر مانا ،در ابتدای این نشست احسان طهماسبی منتقد سینما بصورت کلی نکاتی را درباره ۵ فیلم نمایش داده شده بیان کرد و در ادامه سازندگان هر اثر درباره فیلم‌ خودشان با حاضران گفت‌وگو کردند.

احسان طهماسبی در ابتدای این نشست با اشاره به تأثیر هنر و تجربه در رشد استعدادهای سینمای ایران گفت: جایگاه مهم گروه‌هایی مانند هنر و تجربه را نباید نادیده گرفت و خوشحالم در این گروه درباره فیلم‌های کوتاه حرف می‌زنیم.

وی افزود: ژانر وحشت از باب بسیاری منتقدان خیلی ژانر محبوبی نبوده و تمایلی به تقسیم‌بندی این ژانر نداشتند اما منکر این ژانر نمی‌شدند. اولین اتفاق وحشتناک و فیلم ترسناک ورود قطار به سالن بود و شاید از همانجا سینمای وحشت شروع شد.

این منتقد سینما اظهار کرد: فیلم‌های بسیاری امروز در ژانر وحشت ساخته می‌شود اما در سینمای ایران سهم این ژانر بسیار اندک است. پنج فیلم کوتاه قرار گرفته در باکس سینمای وحشت در گ‌وه سینمایی هنر و تجربه متعلق به همه ساب ژانرها است و انتخاب‌ها هوشمندانه بوده است.

طهماسبی در ادامه با توجه به حضور نداشتن کارگردان‌های دو فیلم آرگون و حیاط به صورت کلی به نقد این دو فیلم پرداخت.

طهماسبی درباره فیلم آرگون گفت: فیلم‌های زامبی محور از ساب ژانرها است. مسائل فنی و تکنیکی بسیار دشوار است. این فیلم نسبت به دیگر فیلم‌های باکس متفاوت است و ساخت چنین فیلم‌هایی بسیار دشوار است.

وی درباره فیلم حیاط نیز توضیح داد: قرار گرفتن این اثر در این بسته جالب است و فیلم قراردادهایی که خودش وضع کرده می‌شکند و از ساختارشکنی استفاده درستی می‌کند. از مؤلفه‌های سینمای وحشت، پایان باز است و در خیلی از فیلم‌ها در یک پلان یک اتفاق به ما نشان می‌دهد قصه ادامه دارد و در حیاط ورود مرده‌ها بخشی از ویژگی پایان باز را دارد و تفکیک دلهره و وحشت کار سختی است.

در ادامه فیلم یه چوم یه لنگ ساخته یاسر برزگر با حضور کارگردان نقد و بررسی شد، طهماسبی درباره این فیلم گفت: این فیلم آشنایی‌زدایی از شخصیت‌ها است. در فیلم با تغییر عدم توجه به خرافه، اثر رویکرد آیینی و باور غلطی را می‌شکنیم و به نوعی خلاف جهت سینمای ترس عمل می‌کنیم اما برای همین امر نیز باید از ترس عبور کرد.

یاسر برزگر کارگردان یه چوم یه لنگ نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: ایده اولیه از کودکی همراه من بود و ان را با یک افسانه شمالی ترکیب و در نهایت این اثر به سرانجام رسید.

وی ادامه داد: من به دنبال نشان دادن ترسیدن و ترساندن بودم و سعی کردم قصه مشخصی را نیز دنبال کنم. به دنبال دلهره دادن به مخاطب نبودم و از نگاه یک کودک می‌خواستم اثر را روایت کنم.

سپس فیلم کوتاه سرسام ساخته وحید و نوید نامی با حضور وحید نامی نقد و بررسی شد،

طهماسبی درباره فیلم سرسام گفت: این اثر جزو فیلم‌های محبوب من است اما نکته مهم این که فیلم درباره شنیدن است و این اثر علاوه بر توجه به فرم، داستان خوب با جزییات کامل و مختصر بیان می‌کند و از نمونه‌های موفق سینمای کوتاه فیلم سرسام است. همه چیز فیلم درست و اندازه است و هیچ چیزی بر بخش دیگری غلبه ندارد و از زمان به درستی استفاده شده است.

وحید نامی کارگردان فیلم سرسام نیز اظهار کرد: نیت ابتدایی من و نوید برادرم که با هم این اثر را ساختیم تولید فیلم وحشت نبود اما داستانی که تعریف می‌کنیم و عناصری که بهره گرفتیم بی ارتباط با ژانر وحشت نبود. حضور و تأثیر نوید فراتر بود و با هم ایده‌پردازی کردیم و بخاطر ذهنیت، نوید در ساخت فضا کمک می‌کند.

در پایان نشست، فیلم کوتاه تریپلکس ساخته علی کیان ارثی با حضور ساندگان نقد و بررسی شد.

طهماسبی در این بخش درباره تریبلکس با اشاره به رویکرد نقد به فیلم توضیح داد: فیلم در ایجاد ترس کارش را درست انجام می‌دهد و کارگردانی تقدم به فیلم‌نامه دارد و وی موفق بوده است. زمانی که در راستای اهداف فیلم‌نامه‌نویس یعنی از بین رفتن مرد براساس کارمای رفتاری، به بحث خیال متوسل می‌شویم و تاکید می‌کنیم و بر واقعیت اصلی مقدم می‌دانیم رویکرد فمینیستی کار خود را نشان می‌دهد و انتقام بر ادامه فیلم مقدم می‌شود.

کیان ارثی کارگردان فیلم تریبلکس نیز با اشاره داستان فیلم گفت: فیلمی داستان محور ساختم و سعی کردم کارمان ضعف فیلم‌نامه نداشته باشد و در نهایت این اثر به تولید رسید. قصد نداشتیم تاکید بر یک هنجار خاصی در جامعه داشته باشیم و از قشر خاصی حمایت کنیم. سینما سلیقه است و حرف فیلم‌نامه این است که هر اشتباهی در زندگی تاوان دارد و ما قرار است در خیال خودمان چگونه تاوان این اشتباهات را بدهیم.

مریم بحرالعلومی نویسنده فیلم‌نامه تریبلکس نیز اظهار کرد: ایده اصلی از کیان ارثی کارگردان اثر بود و برای من جذاب بود و من از اساس به سینمای وحشت علاقه‌مندی نداشتم و در ادامه علاقه‌مند شدم و تریبلکس را نوشتم.

در ادامه این نشست که اجرای آن را علی زادمهر بر عهده داشت حاضران سؤالات خود را از کارگردانان حاضر در نشست پرسیدند‌.

در بسته فیلم کوتاه ژانر وحشت فیلم‌های «یه چوم یه لنگ» به کارگردانی یاسر برزگر، «تریپلکس» ساخته علی کیان ارثی، «سرسام» ساخته نوید و وحید نامی، «آرگون» ساخته شورش وکیلی و «حیاط» به کارگردانی مصطفی سلیمانی در سینماهای منتخب گروه سینمایی هنر و تجربه در حال نمایش است.

 

هر اشتباهی در زندگی تاوان دارد/ سهم اندک ژانر وحشت در سینمای ایران

 

هر اشتباهی در زندگی تاوان دارد/ سهم اندک ژانر وحشت در سینمای ایران

 

هر اشتباهی در زندگی تاوان دارد/ سهم اندک ژانر وحشت در سینمای ایران

 

هر اشتباهی در زندگی تاوان دارد/ سهم اندک ژانر وحشت در سینمای ایران

 

هر اشتباهی در زندگی تاوان دارد/ سهم اندک ژانر وحشت در سینمای ایران

 

هر اشتباهی در زندگی تاوان دارد/ سهم اندک ژانر وحشت در سینمای ایران

 

هر اشتباهی در زندگی تاوان دارد/ سهم اندک ژانر وحشت در سینمای ایران

 

هر اشتباهی در زندگی تاوان دارد/ سهم اندک ژانر وحشت در سینمای ایران

 

هر اشتباهی در زندگی تاوان دارد/ سهم اندک ژانر وحشت در سینمای ایران

 

هر اشتباهی در زندگی تاوان دارد/ سهم اندک ژانر وحشت در سینمای ایران

 

هر اشتباهی در زندگی تاوان دارد/ سهم اندک ژانر وحشت در سینمای ایران

 

هر اشتباهی در زندگی تاوان دارد/ سهم اندک ژانر وحشت در سینمای ایران

 

هر اشتباهی در زندگی تاوان دارد/ سهم اندک ژانر وحشت در سینمای ایران

 

هر اشتباهی در زندگی تاوان دارد/ سهم اندک ژانر وحشت در سینمای ایران

 

هر اشتباهی در زندگی تاوان دارد/ سهم اندک ژانر وحشت در سینمای ایران

 


لینک کوتاه https://www.honaremana.ir/news/222110
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.